Tips: The art of pole dancing Vol 1

Jeg sa for en tid tilbake at jeg kom til å anmelde The art of pole dancing Vol. 1. Så det har jeg nå tenkt å gjøre. 🙂
Oppvarmingen er helt grei. Den varer i 7 minutter. Etter noen omganger er den lett å kunne huske uten instrukser, noe jeg alltid før har hatt problemer med selv. Omtrent ingen av oppvarmingsøvelsene har jeg pleid å bruke til vanlig, så det er fint å kunne se hvordan de profesjonelle varmer opp. Ellers bruker jeg ofte å gjøre litt styrketrening også rett etter oppvarmingen, etter instruks fra min pole fitness-instruktør, noe de ikke gjør på DVDen. Så man må selvsagt legge inn slike ting selv, hvis dét skulle være aktuelt.

Øvelsene er delt inn i fem seksjoner, med ca. seks øvelser i hver seksjon.
Det flotte med disse programmene er at de lærer deg hvert enkelt steg og bevegelse grundig, hver for seg. Det varierer mellom moves som lærer deg å gå på ulike måter rundt stangen, transitions, øvelser som har mer med dansing å gjøre, og andre igjen som har mer med selve spinnene og øvelsene på stangen å gjøre. På denne måten blir alt du lærer fragmenter som kan settes sammen akkurat som du vil.

Hvert move blir vist igjen og igjen. Det blir vist fra ulike sider, og forklart i slow motion flere ganger. Variasjoner blir også vist, og det forklares hva man kan bruke variasjonene til – for eksempel for å komme ned på gulvet for floor work. Hver øvelse varer ikke så lenge, noe som i grunn er bra – da kan man heller spole tilbake og spille det igjen.

På slutten av alle seksjonene vises en rutine en av instruktørene har laget med øvelsene man nettopp har gått igjennom, for å vise hvordan de kan brukes. Utøverne er veldig flinke, med mye erfaring. Man fortelles i introen at man må huske på dette, og ikke tenke at man selv må se slik ut med en gang.

Det er god flyt gjennom øvelsene. Man lærer én ting om gangen, og når man kan den ene tingen kan man plutselig gjøre så mye mer. Mange av de senere øvelsene bygges videre på dem man allerede har lært, noe som ser veldig imponerende ut på stangen!

Cool down-seksjonen er også fin, med rolige bevegelser og strekk.
Jeg skulle ønske det var en seksjon med flere strekkøvelser som viste hvordan man kan trene fleksibilitet, og for eksempel det å kunne gå i spagat. Men dét sagt, er det en flott DVD man lærer mye og lett av, og jeg anbefaler den til alle som vil begynne å lære pole dance.

Anmeldelse av Vol 2 kommer når jeg selv begynner på den. Om ikke så altfor lenge, HÅPER JEG! 😉

Stikkord: , , , , , , , , ,

4 kommentar to “Tips: The art of pole dancing Vol 1”

  1. Mina Marie Says:

    SV: Ja, skal være flink i dag *lover* 🙂

    Høres bra ut, må si de høres hakket bedre ut enn de fra Vertical Dance faktisk 🙂

  2. Fru Jones Says:

    Ja, lurte på å sjekke ut Vertical Dance – ikke verdt det, altså?
    Holder på med The art.. akkurat nå – fy søren så DEILIG det er å mestre ting! 🙂 Holder på med the caterpilar nå. 🙂

  3. Freckles Says:

    Tusen takk, Frue Jones! Høres ut som noe som kan være aktuelt for meg! 🙂 Skal prøve å finne og bestille den første ‘videoen’ snarest, ser frem til å høre om den andre 🙂 Og gratulerer så mye med å klare trikset ‘mitt’ 😉

  4. Fru Jones Says:

    Hehe jeg klarte det på fredag, men ikke i dag.. Tror jeg må ha løpende instrukser for å få det til.. Hehe

    Jeg kan anbefale å gå på ebay og se om du finner dobbeltDVD med begge DVDene, så har du begge – noen av tingene på vol 2 er ting som er morsomme å prøve seg på selv om man ikke kan alt på nr 1 enda.. 🙂

Legg igjen en kommentar

